Snaha o rekonstrukci praporu 9. kumpanie
Prapor 9. kumpanie se bohužel nedochoval. Naše pátrání se tedy vydalo po dochovaných praporech dalších jednotlivých kumpanií a z nich jsme přenesli jednotlivé prvky do konečné možné podoby praporu 9.
Dochované prapory (zdroj:http://www.dielanden.nl/deelgenootschap/Compagnied’Ordonnance/compagnie_de_ordonnance/compagnies.html)
5. kumpanie 6. kumpanie
13. kumpanie
Prapory neznámých kumpanií:
Vycházeli jsme tedy z toho, že na každém z praporů se objevují stejné znaky – barva kumpanie odpovídá barvě podkladu, v levé části je vždy vyobrazen patron dané kumpanie, v pravé části typické burgundské křesadlo a uprostřed nápis „JE LAY EMPRINS“. Na základě těchto poznatků, není moc možností, jak prapor udělat jinak. Samotný rozměr, díky dochovaným informacím z tehdejších předpisů, nám vyšel na délku 2,5m a výšku 50cm.
Podařilo se nám též nalézt vyobrazení svaté Kateřiny (patronky 9.kumpanie). http://atelier.viatormundi.ch/peinture_etendards.htm
Návrh:
Realizace – malování na hedvábí
Poté přišla na řadu třáseň, která lemuje celý prapor. Současná nabídka galanterií neodpovídala našim potřebám materiálem, váhou, vzhledem. Nezbývalo, než se poohlédnout, jak takovou třáseň vyrobit. Velkou měrou nám opět dopomohli zkušenosti a praxe zahraničních kolegů.
Třáseň: Nahoře originál, vespod její rekonstrukce.
A zde je naše verze – materiál je hedvábí zaplétané na stávku do vlny. Na samotné snaze o rekonstrukci praporu byla časově nejnáročnější právě lemující třáseň v délce 5,5m.
Finální podoba praporu – prapor i třásně jsou z hedvábí, díky tomu je prapor lehký a vlaje i při slabém proudění vzduchu. Do tyče praporu jsme přidali tyčku v délce malby patrona, aby tato část našeho praporu vynikla i při absolutní bezvětří. Bez tohoto opatření by prapor zůstával svěšený a nebylo by z něj nic vidět. Toto řešení jsme převzali od předchozích rekonstrukcí, nalezených na internetu, ale bohužel není nijak dobově podložena.
Comments